Dortmund-Ems-kanalen er en 265 kilometer lang kanal som forbinder Ruhrområdet med Nordsøen. Kanalen blev åbnet i 1899 og går fra flodhavnen i Dortmund til flodhavnen Emden, hvor den benyttes til fragt af jernmalm og anden fragtgods. Kanalen blev bygget for at mindske godsmængden fra jernbanerne, som heller ikke kunne transportere gods fra Ruhrområdet. En anden grund var at kanalen skulle gøre kul fra Ruhrområdet mere konkurrensedygtig i forhold til importeret kul fra Storbritannien, samt at stålindustrien i den østlige del af området havde behov for jernmalm udenfra.
Wesel-Datteln-kanal er en 60 km lang kanal i Nordrhein-Westfalen. Den løber i det nordlige hjørne af Ruhr-distriktet, fra Rhinen nær Wesel til Dortmund-Ems-kanalen nær Datteln. Den udgør en vigtig transportforbindelse mellem den nedre Rhin og Nord- og Østtyskland sammen med den parallelle Rhein-Herne-Kanal.
Konstruktionen af Wesel-Datteln-Kanalen blev startet i 1915, og kanalen blev åbnet i 1930. Den løber parallelt til floden Lippe. Kanalen har seks sluser, ved Friedrichsfeld, Hünxe, Dorsten, Flaesheim, Ahsen and Datteln. Vigtigste havne langs kanalen er i Marl (Chemiepark Marl and Auguste-Victoria)
Rundt om hjørnet var vi tæt på de højeste bakker, vi har været endnu. Vi har set dem i horisonten, men ikke tæt på.
Lidt nede ad kanalen fandt vi et sted hvor vi måtte lægge til – det var frokosttid. Der var en planche med fotos som viste, at der var en Natura Garten med undervandshaver tæt på, det måtte vi da se på. Det viste sig at være et meget spændende sted med masser af vandhaver samt et kæmpe anlagt bassin á la Atlantis, hvor man kunne tage forskellige dykkercertifikater. Det må være et spændende sted at få undervisning. Desuden en byrning med store akvarier med spændende fisk og solbelysning ovenfra i modsætning til hvordan akvarier normalt er kunstigt belyst. Det gav en rigtig flot virkning. Det med ”natura” kunne dække over at der ikke var renset for alt ukrudt og at nogle af bedene virkede en smule rodet. Men alt i alt et dejligt sted at besøge.
Vi sejlede lidt videre og fandt et overnatningssted for natten, hvor vi også fik gang i vores lille Magna grill.
Tirsdag sejlede vi videre mod den eneste sluse på kanalen. Her måtte vi vente et par timer på at komme igennem, sådan er det jo: fornøjelse viger for forretning. Til gengæld var der udmærket 4G dækning så det blev lejligheden til at få bloggen opdateret. Aftenen før havde vi talt med en ældre herre fra Münster der som 6-årig havde oplevet tanks køre ind i den ødelagte by. Man fornemmede at det havde gjort et stort indtryk den gang. Han anbefalede byen, som var genopbygget efter krigen, og vi havde også læst i vores guide at byen, som er universitetsby, var et besøg værd. Der ligger en lystbådehavn nord for centrum, den var dog til den lille side for os, da de bedste pladser var optaget, så vi sejlede videre. Vi kom forbi Stadthafen og fandt et sted at lægge til. 2 min efter passerede to fragtere i hver sin retning og vi blev enige om at det ikke var et godt sted. Lidt surfen afslørede at man vist godt måtte overnatte i Stadthafen, så vi listede derind og lå for to lange fortøjninger – der var ikke meget at binde fast til, men vandet var til gengæld roligt, så det gik fint.
En tur på cykel op til centrum og ind i domkirken – vi kunne ikke finde ud af om den var katolsk eller protestantisk. Vi var kommet forbi en katolsk kirke så regnede med at den var protestantisk, men der var skriftestole i brug??? Det må vi undersøge. Der var et gammelt astromisk ur som vi kiggede lidt på og søgte at finde ud af hvornår det var fra uden held. Så kontaktede en mand os og spurgte om der var noget vi ville vide, han kunne se, at vi så søgende ud. Han var videnskabelig medarbejder og kendte uret ud og ind, så vi fik en masse at vide om uret. Bl.a. at det var fra 1500-tallet. Dejligt med mennesker der gerne vil dele ud af deres viden.
Ellers er byen hyggelig med masser af cafeer og spisesteder i et ungt miljø.
Onsdag klarede vi resten af Dortmund-Ems-kanal og drejede ind på Wesel-Datteln-kanal, hvor vi tog de første 2 sluser og overnattede ved den tredje.
Torsdag har vi sejlet resten af vejen gennem Wesel-Datteln-kanalen, herunder var vi gennem 4 sluser. Vores CD-rom pilot fra 2003 foreskrev at turen gennem kanalen på 60 km tog min. 9 timer, det tror vi på, vi brugte noget mere. Bl.a. ventede vi 2 timer ved sluse 4. Men vi har jo tid nok. Nu ligger vi 3 km nede ad Rhinen i Wesel Yachthafen og har både strøm og adgang til vand, så nu står den på storvask (vi er så heldige at have vaskemaskine ombord).