Lørdag sejlede vi de sidste godt 100 km til Port Saint Louis. Slusen ved Port Saint Louis har kun åbent på bestemte faste tidspunkter, bl.a. på grund af, at gennemsejling også kræver åbning af en ret befærdet bro, der forbinder hele området med værfter og den anden lystbådehavn Port Napoleon med fastlandet. Sidste åbning er kl 18:45-19:00, så da vi også skulle gennem sluser før Avignon og Beaucaire og ikke kendte ventetiden her, havde vi ikke tid til frokoststop. Vi satte også farten op, så vi på intet tidspunkt var under 12 km/h. Oven i dette begyndte motoren en gang i mellem at stige i omdrejninger i et kort øjeblik, og vi vidste ikke lige, hvad det nu kunne skyldes, og om den pludselig ville stå af. Vandfilteret var rent og udstødning fin. Poul stillede spørgsmålet på facebook og fandt ud at at det kunne være snavs i brændstoffiltrene. Vi håbede det bedste og endte uden problemer med at være fremme en halv time før åbning, så det var jo fint. Ved halv otte tiden var båden fortøjet på en ledig plads.
Næste dag blev båden klargjort til at vi kunne få masterne af næste dag – det tog faktisk det meste af dagen. Sidste del blev brugt til en skumringstur i gummibåden hen for at se, hvor det nu lige var at Navy Service holdt til.
Mandag morgen tidligt sejlede vi så hen til Navy Service. Vi havde tid kl 10 men endte med at få masterne løftet af og lagt ovenpå nogle olietønder før kl. 9
Det gav os lidt mere arbejdstid resten af dagen, hvilket viste sig at være ganske nyttigt. Træstativet skulle af og skilles ad, masterne blev vasket og salingshorn, wirer og vanteskruer, radar, VHF-antenne og vindgiver monteret Vi måtte endda droppe at oliere masterne, da klokken var blevet mange og vi var trætte.
Tirsdag morgen fik vi sat masterne på og betalt for god service til en rørende billig pris (måske det var en fejl – vi slap med 100 €), og efter at det gamle solsejl (det med hul til mesanmasten) var monteret, alle stag var spændt op og bommene sat på, sejlede vi tilbage til Port Saint Louis og fik sat genuaen på.
Onsdag fik vi skiftet brændstoffiltre, det viste sig at et af dem var ret beskidt, det havde også siddet der længe. Så det var spændende om motoren nu holdt op med de pludselige omdrejningsstigninger (det gjorde det, de har ikke været der siden). Vi fik også samlet alle ledninger til radar, antenner og lys og købt ind og ryddet op, så vi var klar til afgang ud på det store blå Middelhav næste dag.