Vi har først og fremmest nydt at være her. Det har været godt vejr meget af tiden, hvor vi har kunnet sidde ude og spise frokost.
Vi handler mest i det lokale Mercadona supermarked 100 meter fra båden. Her kan vi få hvad vi skal bruge af mad og drikke og i en udmærket kvalitet. Prisniveauet er pænt under det danske.
Dieseltanken repareres
Vi har haft besøg af smeden. Han kan ikke svejse i tanken mens den sidder i båden, da han ikke kan komme til fra ydersiden. Vi har derfor besluttet at satse på at reparere med fugemasse, der er beregnet til at modstå dieselolie. Dvs. der skal skæres huller i tanken foroven, tanken skal renses grundigt og fuges, derefter den lukkes igen. Forhåbentlig er det nok til at tætne den. Alternativet er at tanken skal ud, hvilket kræver indgreb i trækonstruktionerne der holder gulvet i styrehuset, så vi håber det bedste.
Så der er bestilt mere sealer, og åbnet til de tre resterende dele af tanken, smeden har lavet tre t-stykker til forstærkning nede i tanken, hvor det ene skulpeskot ikke havde fat i ydersiden. Endvidere er der lavet 3 låg med bolte ligesom der var i den oprindelige ene åbning. Så kan vi komme ned i alle rummene uden at skulle skære op igen.
ny ladefordeler
Poul er i gang med elarbejde i forbindelse med ny lader, der kan meget mere end bare lade. Gammelt laderelæ erstattes af ny lader og ny ladefordeler og fødselsdagsgaven, en overvågningsskærm, easyview 5. Så nu kan vi lade kraftigere på bovpropel batterierne, hvilket er en rigtig god ting f.eks. i sluserne, hvor bovpropellen bruges en del. Samtidig kan vi følge batteriernes spændinger, så vi kan se, hvornår det er nødvendigt at lade, f.eks. ved at starte generatoren.
det første store blæsevejr
Blæsevejr med større bølger giver dønninger i havnen. Vi har stævnen mod en betonbro med dobbeltfortøjninger. Korte fra stævnen med gummifjedre og længere fra midtskibs klamper til broen. Agterfortøjninger i form af liner, der går i en vinkel på 30 – 45 grader til ankre på bunden gør, at når hækken bliver løftet lidt, bliver der et voldsomt træk agterud. Dette stoppes så ret voldsomt af forfortøjningerne, der trækker den anden vej. Resultatet er at vi kører frem og tilbage. Det har været så voldsomt at den ene gummifjeder er revet over. Heldigvis er det roligt igen og vi har lært, at der skal mere til her. Så vi har købt nye gummifjedre samt fjedre af rustfrit stål og kraftigt tov, så vi kan lave dobbelte fortøjninger med fjedre. Samtidig har vi kigget lidt på nabobåden, der også har – kun et sæt – fortøjning med gummifjedre. Normalt køres tovet 3 gange rundt om gummifjederen, men naboen har den kun 2 gange rundt. Det vil vi også gøre her, så tovværket kommer til at tage mere af trækket.