Vi stødte på følgende indlæg på facebook:
Vi blev trætte af konstant at tænke dybde, længde etc så vi har markeret VANDDYBDEN med gul farve:3 gule led=3m vand. Og vi fandt en mere realistisk formel end blot 7xdybde eller 4xdybde:
12*kvadratrod(dybde)
Den tager mere højde for at kæden hænger. Og husk fribord! Vi har ca 1,5m fribord så ved 2,5m vand er dybden reelt 4m. Så med denne formel har vi markeret følgende (i parentes kæde ved 7xdybde formlen)
3 gule (3m vand, 4,5m total højde) : 25m kæde (7xh= 31.5) (I parentes: er vi de eneste som lægger 25m ved 3m vand?)
5 gule: 31m kæde (45.5m med 7xh)
10 gule: 41m kæde (80m med 7xh)
15 gule (15m vand) : 49m kæde (vores nuv Max) (115m med 7xh)
Og ved kraftig vind lægger vi ud til 1-2m mere end dybden.
Ingen regnestykker mens man bøvlet med ankereret, vi skal bare have vanddybden.
Vi har en 44fod stålbåd på 19ton og skal have mindst 100 m kæde til langfart. Men har ligget i England med 16ms konstant vind på 8-10m dybde med disse markeringer (dog udlagt til lidt dybere og på god bund)
Det lød som en rigtig god ide, som vi har omsat til følgende:
Ankerkæden er opmærket efter aktuel vanddybde beregnet ud fra følgende formel, som tager højde for at kæden hænger i en parabel:
12*kvadratrod(dybde+frihøjde)
Frihøjde er ankerrullens højde over overfladen. Den er for vores vedkommende 1,5 m.
Opmærkning er foretaget med blå, delt pp-snor. Hvert mærke består af 2 snore (så opmærkningen stadig er synlig hvis en snor mistes).
Dybde (m) | Meter kæde | Antal mærker |
3 | 25 | 1 |
6 | 33 | 2 |
9 | 39 | 3 |
12 | 45 | 2 x 2 |
15 | 49 | 1 |
20 | 56 | 2 |
Tabellen er skrevet med tusch på undersiden af ankerbrøndsdækslet, så det er utrolig nemt at gå til, hvis man blot aflæser dybden på ekkoloddet.
Hvis det blæser, lægger vi et par meter mere ud. Vi har et Kobra anker og i alt 75 m 10 mm rustfri kæde til vores båd på 13 tons totalt. Vi har lagt ud efter denne formel på 7 m vand i Vliho bugten i Grækenland og har i 22 m/s holdt både os selv og en anden 40 fods sejlbåd, der lå på tværs af vores stævn.
Og så bruger vi to “ankersnubbere” eller kædeaflastere, specielt hvis der er lidt vind, eller der er sø.
Der findes en del litteratur om emnet, der er også lavet en app til beregningerne, som selvfølgelig afhænger af skroglængde, vægt og meget mere, se f.eks. her: https://trimaran-san.de/da/ankerkaedeberegner/