Badalona

26/9 19 – 21/6 20

Mere Badalona

21/10 19 – 30/11 19

Vi har først og fremmest nydt at være her. Det har været godt vejr meget af tiden, hvor vi har kunnet sidde ude og spise frokost.

Vi handler mest i det lokale Mercadona supermarked 100 meter fra båden. Her kan vi få hvad vi skal bruge af mad og drikke og i en udmærket kvalitet. Prisniveauet er pænt under det danske.

Tørret kød er en stor vare – her i det lokale supermarked, hvor der står et par damer og skærer skiver af (de ville ikke med på billedet)
Dieseltanken repareres

Vi har haft besøg af smeden. Han kan ikke svejse i tanken mens den sidder i båden, da han ikke kan komme til fra ydersiden. Vi har derfor besluttet at satse på at reparere med fugemasse, der er beregnet til at modstå dieselolie. Dvs. der skal skæres huller i tanken foroven, tanken skal renses grundigt og fuges, derefter den lukkes igen. Forhåbentlig er det nok til at tætne den. Alternativet er at tanken skal ud, hvilket kræver indgreb i trækonstruktionerne der holder gulvet i styrehuset, så vi håber det bedste.

Så der er bestilt mere sealer, og åbnet til de tre resterende dele af tanken, smeden har lavet tre t-stykker til forstærkning nede i tanken, hvor det ene skulpeskot ikke havde fat i ydersiden. Endvidere er der lavet 3 låg med bolte ligesom der var i den oprindelige ene åbning. Så kan vi komme ned i alle rummene uden at skulle skære op igen.

ny ladefordeler

Poul er i gang med elarbejde i forbindelse med ny lader, der kan meget mere end bare lade. Gammelt laderelæ erstattes af ny lader og ny ladefordeler og fødselsdagsgaven, en overvågningsskærm, easyview 5. Så nu kan vi lade kraftigere på bovpropel batterierne, hvilket er en rigtig god ting f.eks. i sluserne, hvor bovpropellen bruges en del. Samtidig kan vi følge batteriernes spændinger, så vi kan se, hvornår det er nødvendigt at lade, f.eks. ved at starte generatoren.

det første store blæsevejr

Blæsevejr med større bølger giver dønninger i havnen. Vi har stævnen mod en betonbro med dobbeltfortøjninger. Korte fra stævnen med gummifjedre og længere fra midtskibs klamper til broen. Agterfortøjninger i form af liner, der går i en vinkel på 30 – 45 grader til ankre på bunden gør, at når hækken bliver løftet lidt, bliver der et voldsomt træk agterud. Dette stoppes så ret voldsomt af forfortøjningerne, der trækker den anden vej. Resultatet er at vi kører frem og tilbage. Det har været så voldsomt at den ene gummifjeder er revet over. Heldigvis er det roligt igen og vi har lært, at der skal mere til her. Så vi har købt nye gummifjedre samt fjedre af rustfrit stål og kraftigt tov, så vi kan lave dobbelte fortøjninger med fjedre. Samtidig har vi kigget lidt på nabobåden, der også har – kun et sæt – fortøjning med gummifjedre. Normalt køres tovet 3 gange rundt om gummifjederen, men naboen har den kun 2 gange rundt. Det vil vi også gøre her, så tovværket kommer til at tage mere af trækket.

Film der viser hvordan vi rutsjer frem og tilbage

Alle billeder

Tilbage i Badalona

6/1 20 – 10/3 20

30. november kørte vi via den franske D-dags kyst til Danmark. Se lidt fra turen her

Efter nytår fløj vi via Amsterdam til Barcelona. Det var første gang, vi havde vores hund med i et fly og vi havde været noget betænkelige ved hvordan det skulle gå. Dels er hun lige til den store side til en kabinetaske, dels er hun jo en sofahund, som ikke er vant til at være lukket inde i en taske. Så vi havde trænet lidt, og det gik faktisk ok.

I Aalborg Lufthavn

Første projekt var at få kigget til dieseltanken. Desværre var sealeren ikke stivnet så vi besluttede at lade tanken være åben så længe som muligt. 

Efter stormvejret i november, havde vi bestilt et monteringsbeslag så vores landgangsbro kunne monteres i stævnen. Derved kunne vi trække båden længere væk fra broen, så stævnen ikke stødte ind i broen. Dette beslag var endelig kommet og blev monteret.

Passarella holder monteret

Poul havde fået poser til kartofler og løg i julegave, syet i mørklægningsgardin, så kartoflerne ikke bliver grønne. De skulle naturligvis tages i brug, det samme skulle den flotte taske, som jeg havde fået. Og så havde jeg i Danmark købt og klippet stof til t-shirts i lange baner. De skulle jo også sys.

Ind imellem tog vi på turistture, vi startede med at se Delfinhuset i Badalona, samt Barcelona Katedral og det gotiske kvarter.

Højalteret Barcelona Katedral med krypten nedenunder

Efterhånden som tiden gik, fik vi også travlt med forårsklargøring og mere turisme. Planen var jo at forlade Badalona sidst i marts. La Sagrada Familia var et must og Santa Maria del Mar har stået højt på listen siden vi læste bogen “Havets Katedral” af Ildefonso Falcones. derudover nåede vi et enkelt museum.

Der skiftes olie på påhængsmotoren

Alle billeder

Den værste storm i 40 år

19/1 20 – 23/1 20

Sidst på dagen søndag d. 19/1 ramte stormen Gloria den spanske nordøst kyst. Det voldsomme vejr var varslet flere dage i forvejen og vi havde allerede forberedt os efter sidste storm, men købte ekstra ind og valgte ikke at tage i byen under stormen, så vi kunne gribe ind, hvis det blev nødvendigt.

Badalona Marina har en meget høj dækmole, vi fandt ud af hvorfor! Selv om den var høj, blev den alligevel overskyllet og rækværk og andet på toppen blev ødelagt.

Der var dønninger i havnen med store kræfter, nogle af bådene på modsat side af vores bro fik større eller mindre skrammer i hækken. Nogle danskervenner på vores side af broen fik sprængt en fortøjning og lavet skrammer i nabobåden. Vi troede at vi slap helskinnet igennem, men der kom på et tidspunkt en ny og ildevarslende lyd fra klampen på agterspejlet, efter stormen konstaterede vi at boltene var trukket delvist igennem glasfiberen, så Poul måtte ind bag den indvendige beklædning og i gang med glasfibermåtte og polyester.

Den gamle oliebro som er et yndet mål for gåturen, blev kraftigt beskadiget, men er heldigvis siden blevet restaureret.

I dagene efter stormen blev stier og bænke og butikker langs strandpromenaden skovlet fri af sand, som vi skovler sne efter snestorm. Store dynger af sand blev skovlet op. Stranden blev renset for affald og for rødder og siv der var drevet i land i store mængder.

Grunden til at det blev ekstra slemt var at det blæste kraftigt i 3 døgn, så bølgerne blev efterhånden meget store. Samtidig kom der også store mængder regn, der bidrog til oversvømmelser den anden vej.

Alle billeder

Ramt af pandemien

11/3 20 – 1/5 20

Vi havde jo hørt om det – lungesygdommen, der spredte sig i Kinas storby Wuhan. Men det var heldigvis langt væk. Da der så kom syge mennesker hjem fra skiferie i Østrig blev det pludselig meget mere nærværende, specielt da smitten begyndte at brede sig, og der kom anbefalinger om afstand og hygiejne. Vi begyndte at blive mistænksomme over for den mindste hosten hos andre, som f.eks. kvinden på nabobænken i metroen. Vi holdt os fra bridgeklubben, for der sad vi jo mange mennesker, primært ældre, i flere timer. Og blev meget forsigtige med metro, men tog dog en tur til Barcelona d. 10 marts. 

D. 11. marts havde jeg været i supermarkedet om formiddagen og set tomme hylder i kødafdelingen og om eftermiddagen sad vi som rigtig mange andre danskere foran fjernsynet og hørte Mette Fredriksen lukke Danmark ned. 

De følgende dage hørte vi at flere andre lande ligeledes lukkede ned, heriblandt Spanien. Og opfordring til at alle ferierende danskere skulle komme hjem straks, da man ellers kunne risikere ikke at komme hjem. Vi havde nogle gode snakke med vores børn, skulle vi også komme hjem eller hvad? Men vi har jo vores hjem på båden, og vi ville alligevel ikke få lov til at være sammen med børnebørnene, da vi jo tilhørte risikogruppen. Det var vel også overstået på 14 dage eller da allerhøjst en måned. Så vi blev. Og hamstringen hørte ret hurtigt op. Der var heldigvis varer nok.

I Spanien var det forbudt at gå udenfor, hvis ikke man havde en lovlig grund. Lovlige grunde var basale indkøb som f.eks. det lokale supermarked, telebutik og apotek, arbejde, som ikke kunne klares hjemmefra, samt besøg hos sundhedsmyndigheder. Hundeluftning var også tilladt og Poul var glad for at gå lange ture med Chanel, men efter at være blevet stoppet af politiet flere gange og irettesat, indskrænkedes det til max 100 m fra vores bro. Jeg havde så til gengæld fornøjelsen af at handle ind i det lokale supermarked 2 gange om ugen. Og de få gange, der skulle hentes gas, var en sand fornøjelse – mere end 1 km væk – på cykel med gasflasken på bagagebæreren, så politiet kunne se, hvorfor jeg var ude. 

Håndtering af de handlende i supermarkedet skiftede lidt over tid. Folk var så småt begyndt at bruge masker en uge ind i marts, fra d.13., hvor restriktionerne begyndte at træde i kraft, var de påbudt. Spritflasker blev stillet op, og der var vagtpersonale ved døren, der sikrede at maskerne var på og spritten blev brugt. Møntlåsene på indkøbsvognene blev også fjernet og der var afstandsmærker på gulvet og udenfor butikken, hvis der var kø. Efter et stykke tid blev der uddelt engangshandsker ved indgangen og vagterne sikrede sig at de kom på. Efter endnu et stykke tid skulle hænderne – med handsker på – sprittes af, det havde handskerne ikke specielt godt af, de blev lidt underlige af det. 

Havneområdet blev desinficeret flere gange om ugen

Havnekontoret lukkede også, der var godt nok bemanding på, men de tog ikke længere imod pakker, selv om internethandel var tilladt. Det gav os nogle udfordringer, vi havde bestilt en fjernbetjening, der blev returneret, og da vores vandvarmer gik i stykker, havde vi store problemer med at få en ny. Vi endte med at få hjælp fra vores bådnabos venner.

I april sattes flagene i marinaen som mange andre steder på halv stang, for at vise sorgen over tabet af alle de mennesker, der har kæmpet og ikke var i stand til at overvinde Covid19 og især for at dele lidelserne med dem der ikke kan få besøg af pårørende i disse svære stunder. 

Marinaen tilbød også at se til folks både og sende billeder retur, da det ikke var tilladt at komme ned til bådene. Al sejlads var naturligvis også forbudt.

Hver aften kl. 20 kom folk ud på altanerne i husene rundt om havnen og piftede og klappede for at hylde de overbelastede sundhedsmedarbejdere, det var bevægende at opleve.

Husk at slå lyd til

Heldigvis kunne vi være udenfor på båden og nyde det gode vejr og snakke med folk på nabobådene. Mange af bådene på broen var beboede. Og så spillede vi 3 gange ugentligt online bridge med Jørgen og Lis fra Egå Bridgeklub. Det var rigtig godt for os at have nogle faste aftaler i kalenderen, jeg tror også vores modspillere satte pris på det, bridgeklubberne var jo også lukket ned i Danmark.

Alle billeder

Fødselsdag i en Corona-tid

20/3 20 – 24/3 20

Inspireret af andre, der holdt fredagsbar via online møder inviterede jeg til fødselsdagkage. Alle skulle dog selv sørge for kagen. 

Jeg havde fået fint bageudstyr i julegave, så selv om der var fine kager i supermarkedet, skulle det være en hjemmelavet fødselsdagskage. Og der skulle bruges masser af fløde. Det lykkedes dog ikke at få fløde i første forsøg, hylderne var simpelthen tomme. 

Heldigvis var der kommet en enkelt portion næste formiddag, så det lykkedes at lave en fin kage. Det var rigtig hyggeligt at ses online, når vi nu ikke kunne være fysisk sammen.

Yndlingsvinen – til under 20 kr.

Alle billeder